Luttra fiber

Information inför uppstart av fibernätet i sista området, etapp 7 och 8

Hej!

 

Det mesta av all grävning i etapp 7 och 8 (Karbo, Axtorp, Naglarp, Kinneved) är klar. Lite finlir återstår. Blåsning och svetsning av fiber pågår just nu för fullt vilket innebär att lådan på utsidan av huset kommer att färdigställas. Vi räknar med att alla medlemmar nu har satt upp anslutningsboxen på utsidan av huset och borrat hål samt monterat slang i borrhålet in till huset!! Om du trots allt inte har gjort detta så måste du kontakta någon i styrelsen omgående då det kan orsaka att uppstarten blir försenad!

 

Planerat datum för uppstart av fibernätet i etapp 7 och 8 (Karbo, Axtorp, Naglarp, Kinneved) är preliminärt torsdag 31 augusti. Vi måste dock reservera oss för att detta kan ändras beroende på hur snart vi får godkänt av transportstyrelsen för sista tryckningen under väg.

 

Alla kommer innan 31/8 att bli kontaktade och få CPE/mediaomvandlaren (som ska sitta inomhus) installerad i hemmet av Elektronikhuset i Mariestad som är anlitad av vår kommunikationsoperatören Zitius. Mer info om detta kommer senare. OBS! Detta gäller även er som inte har tänkt att starta upp fibertjänster i nuläget!

 

 

För er som valt Telias kollektiva avtal:

  • Ni kommer att få TV-box, router m.m. av föreningen tisdag 15 augusti, kallelse kommer inom kort.
  • Aktivering av Telias triple play kan aktiveras på ”telia.se/aktiveratidigast 31 augusti då alla adresser läggs upp som tillgängliga för fibertjänster. Ni kommer att få information direkt från Telia via e-mail eller brev någon vecka innan uppstart med instruktioner för hur aktiveringen skall gå till. Bra att veta är att det tar 2-5 arbetsdagar för bredband och telefon att komma igång efter aktiveringen, TV ska dock fungera direkt.
  • Flytt av befintligt telefonnummer görs i samband med aktiveringen 31 augusti, så avsluta inte ert nuvarande telefonabonnemang innan aktiveringen!
  • Om du i dagsläget har Telia ADSL bredband, telefon eller TV och har valt Telias kollektiva avtal via fiber så är det ingen uppsägningstid. Rådgör med Telia när ni har fått igång allt om ni behöver säga upp gamla tjänster.
  • Om du har annan leverantör av tjänster idag (Viasat, Boxer etc.) så rekommenderar vi att du kontaktar dem för att rådgöra om och när ni behöver säga upp gamla tjänster. Medlemmarna ansvarar för detta själva! Om man inte har bundet abonnemang så brukar det vanligtvis vara 1-3 månaders uppsägningstid.
  • Frågor angående Telia kollektivt avtal och deras tjänsteutbud och tillval ställs direkt till Telias kundtjänst på tel.nr: 90200!
  • När ni har fått igång ert Telia triple play abonnemang så kan ni logga in på Telias ”Mina sidor” (konto eller BankID) se ert nuvarande utbud samt beställa tilläggstjänster och utrustning som t.ex. fler kanaler, extra TV-box, annat prisavtal för fasta telefonen än det som ingår m.m.

 

För er som väljer tjänster själva:

  • Beställning av tjänster via fiber kan göras tidigast 31 augusti på www.zmarket.se då alla adresser läggs upp som tillgängliga för fibertjänster.
  • Vi rekommenderar att ni kontaktar era nuvarande tjänsteleverantörer (Viasat, Boxer, Telia etc.) för att rådgöra om och när ni behöver säga upp era gamla tjänster. Medlemmarna ansvarar för detta själva! Om man inte har bundet abonnemang så brukar det vanligtvis vara 1-3 månaders uppsägningstid.
  • Redan nu kan ni surfa in på www.zmarket.se och använda er egen adress för att se utbud och priser för tjänster.

 

/Syrelsen, LuttraFiber